2018 Kolutus luo toivoa paremmasta tulevaisuudesta

Lasten koulutus on parantunut huomattavasti 2000-luvulla. Kouluun pääsevillä lapsilla on toivoa paremmasta huomisesta.

Vuosina 2002-2015 peruskoulua käyvien lasten määrä nousi 72 miljoonalla GPE:hen (Global Partnership for Education) kuuluvissa maissa. Vuonna 2015 GPE-maissa 76% lapsista kävi peruskoulun loppuun, kun taas vuonna 2002 sama luku oli 63%.

Yksi koulua käyvistä lapsista on 10-vuotias Christopher, joka asuu Banguin pakolaisleirillä. Hänen koulun käyntinsä on mahdollista, koska Kirkon Ulkomaanapu on rakentanut pakolaisleirille kolme väliaikaista koulua. Christopher haluaa opiskella, jotta voi auttaa maataan. Hänellä on tulevaisuuden suunnitelmakin. ”Ehkä parasta olisi olla opetusministeri”, hän sanoo.

Koulutus on tärkeässä roolissa köyhyyden vähentämisessä. Kun lapset pääsevät kouluun, he pystyvät aikuisena tienaamaan paremmin kuin kouluttamattomat ihmiset. Näin he esimerkiksi saavat perheelleen parempaa ravintoa. Koulutetut vanhemmat myös laittavat lapsensa kouluun ja heillä on varaa lastensa koulupukuihin ja -kirjoihin.

Köyhyyden kierteen katkaiseminen antaa mahdollisuuden toivoa parempaa tulevaisuuttaa. Työmahdollisuudet saavat tulevaisuuden näyttämään valoisalta. Nuoret ja vähän koulutetut ovat helppoja värvättäviä konfliktien osapuolille, koska he ovat toivottomia. Siksi koulutus on tärkeää myös konfliktien ehkäisyssä.

 

Inkeri, Schildtin lukio